Dažniausiai užduodami klausimai
ES nuo 2014 m. kovo mėn. palaipsniui nustato ribojamąsias priemones (sankcijas) Rusijai. Pirmosios sankcijos buvo nustatytos reaguojant į 2014 m. įvykdytą neteisėtą Krymo ir Sevastopolio aneksiją ir tyčinį Ukrainos destabilizavimą. Rusijai pripažinus vyriausybės nekontroliuojamas Ukrainos Donecko ir Luhansko sričių teritorijas nepriklausomais subjektais ir vėliau priėmus sprendimą į šias teritorijas siųsti Rusijos karines pajėgas, 2022 m. vasario 23 d. sankcijos buvo išplėstos. 2022 m. vasario 24 d. ES vadovai, reaguodami į Rusijos karinę agresiją prieš Ukrainą, priėmė sprendimą dėl tolesnių plataus masto sankcijų. Tada į sankcijų sąrašą buvo įtraukta daug asmenų ir subjektų bei imtasi beprecedenčių priemonių siekiant reikšmingai susilpninti Rusijos ekonominę galią, apriboti prieigą prie kritinių technologijų, rinkų bei stipriai apriboti jos galimybes kariauti. Rusijos ekonominę galią, apriboti prieigą prie kritinių technologijų, rinkų bei stipriai apriboti jos galimybes kariauti.
Tuo pat metu ES, reaguodama į Baltarusijos dalyvavimą Rusijos agresijoje prieš Ukrainą, griežtai pasmerkė Baltarusijos veiksmus ir patvirtino naujas sankcijas ir apribojamus be jau taikomų dėl įvykių šalies viduje. Naujos sankcijos apima įvairias finansines, ekonomines ir prekybos priemones.
Europos Komisija parengė taikomų sankcijų apžvalgą ir nuolat atnaujina dažniausiai užduodamų klausimų skiltį. Daugiau informacijos galite rasti Europos Komisijos tinklalapyje.
Panašaus pobūdžio priemones priėmė ir JK bei JAV valdžios institucijos.
Informaciją apie JK sankcijas, taikomas Rusijai, galite rasti čia.
Informaciją apie JAV Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biuro (The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury, OFAC) sankcijas, taikomas Rusijai, galite rasti čia.
Nuo 2022 m. birželio 1 d. „Luminor“ sustabdė į Rusiją ir Baltarusiją siunčiamus mokėjimus, o nuo 2022 m. liepos 1 d. – iš Rusijos ir Baltarusijos gaunamus mokėjimus visomis valiutomis.
Kadangi privalome laikytis sankcijų reikalavimų ir užtikrinti, kad jie nebūtų pažeidžiami, atliekame visų klientų mokėjimų / sandorių stebėseną. Turime būti budrūs ir, kilus menkiausiam įtarimui, kad mokėjimai / sandoriai galėtų būti susiję su sankcijų rizika (pvz., sankcionuotais subjektais, prekėmis, paslaugomis ar šalimis), juos stabdyti ir tirti. Mėgindami apeiti sankcijų reikalavimus, pažeidėjai gali naudoti įvairius būdus, todėl turime imtis tam tikrų kontrolės priemonių, pavyzdžiui, stabdyti mokėjimus ir prašyti klientų pateikti juos patvirtinančius dokumentus. Dėl šios priežasties klientams, ypač tiems, kurie užsiima prekyba, transportavimo veikla, patariame visada turėti reikiamus tvarkingus ir geros kokybės dokumentus.
Be to, rekomenduojame atidžiai patikrinti verslo partnerius, rangovus, savininkus / akcininkus, valdybos narius ir (arba) verslo partnerių naudos gavėjus, visą teikiamų ir (arba) gautų prekių ir (arba) paslaugų grandinę, taip pat kitus klientų ekonominei veiklai aktualius subjektus ar veiksnius, galinčius kelti tam tikrą riziką. Taip klientai galės išvengti skaudžių pasekmių, susijusių su žala reputacijai, teisine ir finansine rizika.
Visi fiziniai ir juridiniai asmenys privalo laikytis JTO, ES ir nacionalinių sankcijų bei informuoti kompetentingas institucijas apie jiems žinomus ar įtariamus sandorius su sankcionuotais subjektais. Banko klientai turėtų sekti informaciją apie sankcijų ir apribojimų pakeitimus, galinčius turėti įtakos jiems ir jų ekonominei veiklai.
Mes primygtinai rekomenduojame, kad, prieš pradėdami bendradarbiauti su verslo partneriais ar teikti paslaugas, klientai atsakingai įvertintų sankcijų riziką.
- Išsiaiškinkite, ar jūsų veiklos verslo sektoriui ir susijusioms prekėms bei paslaugoms gali būti taikomos sankcijos. (Ar ribojamas jūsų prekių importas / eksportas / gabenimas? Kokia valiuta atsiskaitote ir gaunate mokėjimus? Kurioje šalyje / regione registruota jūsų įmonė ir kur vykdote veiklą?)
- Įvertinkite geografinę riziką. (Kur registruoti jūsų verslo partneriai? Į kurią šalį / regioną eksportuojate prekes / paslaugas ar iš kokios šalies regiono importuojate prekes / paslaugas?)
- Kokia yra prekių / paslaugų, kurias įsigyjate / parduodate, kilmės šalis? Ar prekės / paslaugos susijusios su šalimis, kurioms taikomos sankcijos, ar su šalimis, taikančioms tam tikrus apribojimus jose pagamintoms prekėms (pvz., JAV kilmės)?
- Pažinkite savo verslo partnerius ir kitas susijusias sandorio šalis bei tarpininkus. (Kas yra jūsų verslo partneriai? Kokia jų verslo veikla (pvz., ar ji gali būti susijusi su gynybos sektoriumi)? Ar bendradarbiaujate su verslo partneriais, kuriems taikomos sankcijos? Ar jie priklauso sankcionuotiems subjektams? Kas, kaip ir kokiu maršrutu gabena jūsų prekes?)
Klientams rekomenduojame patikrinti, ar jų verslo partneriai / klientai ir naudos gavėjai nėra įtraukti į sankcijų sąrašus. Taip pat patariame patikrinti, ar jūsų verslo partneriai / klientai, prieš užmegzdami verslo santykius su naujais partneriais / klientais, įsitikina, kad pastarieji nėra įtraukti į sankcijų sąrašus, ir reguliariai tikrina, ar esami partneriai / klientai nėra įtraukti į sankcijų sąrašus.
Paprastai sankcijų reikalavimais draudžiama ne tik, pavyzdžiui, parduoti, tiekti, perduoti tam tikras prekes į sankcionuotą šalį / teritoriją, bet ir teikti su jomis susijusią techninę bei finansinę pagalbą, kitas paslaugas. Norėdamas suprasti ir valdyti sankcijų riziką, „Luminor“, kaip finansų įstaiga, privalo patikrinti, ar mokėjimas / sandoris atitinka galiojančius sankcijų reikalavimus ir vidaus politiką. Todėl prašymas pateikti informaciją turėtų būti laikomas įprastu ir reguliariu procesu, taikomu visiems klientams. Atkreipiame dėmesį, kad klientai turi gebėti pagrįsti, kad jų mokėjimai / sandoriai nėra draudžiami ir pateikti tą patvirtinančius dokumentus.
Kiekviena situacija yra unikali. Dažnai klientų prašome pateikti prekių / paslaugų sąskaitas-faktūras, sutartis, važtaraščius, CMR, SMGS važtaraščius, importo deklaracijas, oro transporto važtaraščius, muitinės deklaracijas, prekių kilmę įrodančius dokumentus, prekių pakavimo sąrašus, prekių technines specifikacijas, prekių HS / CN kodus, galutinio vartotojo sertifikatus, kompetentingos institucijos eksporto / importo licencijas, informaciją apie partnerį ar tarpininką ir verslo santykius su partneriu ar tarpininku. Atkreipiame dėmesį, kad, priklausomai nuo situacijos, galime paprašyti pateikti ir kitus dokumentus ar informaciją (įskaitant informaciją apie naudos gavėjus, verslo partnerio generalinį direktorių, ar kitą su verslo santykiais susijusią informaciją).
Todėl klientams, visų pirma tiems, kurie užsiima prekyba, transportavimo veikla, patariame turėti reikiamus tvarkingus ir geros kokybės dokumentus. Klientai turi gebėti paaiškinti, koks yra sandorio tikslas, nurodyti galutinį prekių gavėją (naudotoja), galutinę prekių paskirties vietą, pagrįsti, kad susijusioms prekėms / paslaugoms netaikomi draudimai, net jei klientai dalyvauja tik kaip tarpininkai. Teiginys, kad prekės / paslaugos nėra sankcionuotos ar draudžiamos, savaime nepaneigia įtarimų dėl sankcijų rizikos, nebent klientai pateikia pakankamai argumentuotą paaiškinimą pagrįstą dokumentais.
Jei laiku nepateiksite prašomos informacijos ar dokumentų (arba pateiksite, tačiau neatsakysite į papildomus klausimus), galime atsisakyti vykdyti jūsų mokėjimą. Be to, tokiu atveju mes turime teisę nutraukti dalykinius santykius su jumis.
Ar jūsų verslo partneriui taikomos sankcijos, galite patikrinti įvesdami jo pavadinimą į toliau pateiktas sankcijų paieškos sistemas:
- JT sankcijos;
- ES sankcijos, ES sankcijų žemėlapio naudotojo gairės, Europos Vadovų Tarybos / Europos Sąjungos Tarybos interneto svetainė;
- JAV OFAC, JAV OFAC sankcijų paieška;
- JK sankcijų sąrašas;
- Lietuvos FNTT Juridinių asmenų ar kitų organizacijų, neturinčių juridinio asmens statuso, kurios nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojamos subjekto, kuriam taikomos sankcijos, sąrašas ;
- Estijos Respublikos užsienio reikalų ministerijos sankcijos;
- Latvijos finansinės žvalgybos padalinio sankcijų sąrašai.
Atkreipiame dėmesį, kad įgyvendinamų finansinių sankcijų sąrašai gali skirtis priklausomai nuo to, kuriose šalyse finansų įstaigos veikia. Jei norite atlikti išsamią patikrą, taip pat turite patikrinti, ar sankcijos nėra taikomos jūsų verslo partnerio savininkams, naudos gavėjams, valdybos nariams ir kitiems jį tiesiogiai ar netiesiogiai kontroliuojantiems asmenims arba tiems asmenims, kurie gali turėti bent 50 % jo nuosavybės.
Jei asmuo įtrauktas į sankcijų sąrašą, tai nebūtinai reiškia, kad su juo negalima vykdyti jokios veiklos. Tokiu atveju pirmiausia reikėtų įvertinti konkrečiam asmeniui, šaliai ar sektoriui taikomų sankcijų apimtį ir išsiaiškinti, kokie veiksmai yra draudžiami, ir tik tada atitinkamai nuspręsti, kokių veiksmų imtis.
Atkreipkite dėmesį, kad asmenų, kuriems taikomos sektorinės ar teritorinės sankcijos, sąrašo nėra. Tokius asmenis galima nustatyti tik remiantis informacija apie klientą (pvz., duomenimis apie jo ekonominę veiklą, jos vieta ir kt.).
Mes griežtai rekomenduojame susilaikyti nuo bet kokių tolesnių verslo santykių su verslo partneriu, kuriam taikomos sankcijos, taip pat nevykdyti ir nepriimti mokėjimų, nes jie gali būti sustabdyti, įšaldyti arba atmesti.Subjektai, kuriems taikomos sankcijos, gali kreiptis į kompetentingas institucijas, prašydami išduoti bendrąją arba specialiąją licenciją, leidžiančią atlikti tam tikrus mokėjimus / sandorius (jei tokios sąlygos nustatytos teisės aktuose). Tačiau vertėtų atminti, kad, net ir pateikus licenciją, bankas įvertina kiekvieną mokėjimą / sandorį atskirai ir sprendimą priima remdamasis daugeliu veiksnių.
Jei jums reikia papildomos konsultacijos dėl sankcijų taikymo, patariame susisiekti su atitinkama kompetentinga institucija arba kreiptis teisinės konsultacijos.
ES ekonominės veiklos vykdytojams rekomenduojama imtis tinkamų išsamaus patikrinimo priemonių, siekiant užtikrinti, kad jų eksportuojamos prekės nebūtų nukreiptos į Rusiją / Baltarusiją. Į sutartis su trečiosios šalies verslo partneriais jie galėtų įtraukti sąlygas, kuriose būtų numatyta atsakomybė už prekių reeksportavimą į sankcionuotas šalis / regionus (pvz. Rusiją / Baltarusiją), taip pat sąlygas dėl ex post patikros.
Jei draudžiamas objektas, kuriam taikomi ribojamai, yra eksportuojamas iš ES į trečiąją šalį, o iš jos reeksportuojamas į sankcionuotas šalis (pvz., Rusiją / Baltarusiją), kompetentingos institucijos tai gali laikyti sankcijų reglamentų pažeidimu dėl netinkamai atlikto išsamaus patikrinimo. Jei ES eksportuotojas sąmoningai ir apgalvotai neatlieka išsamaus patikrinimo, šis veiksmas gali būti laikomas sankcijų vengimu.
Dvejopo naudojimo prekės – tai prekės, įskaitant programinę įrangą ir technologijas, kurios gali būti naudojamos ir civiliniams, ir kariniams tikslams. Už prekių ir technologijų klasifikaciją pirmiausia yra atsakingi jas siunčiantys ar gaunantys klientai.
Atitinkamus dokumentus ir paaiškinimus mums reikia pateikti dėl to, kad, įvedus apribojimus dvejopo naudojimo prekėms, paprastai įsigalioja draudimai su jomis susijusiai techninei, finansinei pagalbai ir kitoms paslaugoms.
Jei dvejopo naudojimo prekės draudžiamos, mes negalime dalyvauti jokiuose finansiniuose sandoriuose, teikti finansinę paramą klientams, kurie šias prekes parduoda, tiekia, perduoda, eksportuoja (arba tarpininkauja tai atliekant) į šalis / regionus, kuriems taikomi apribojimai (pvz., į Rusiją), tam tikriems į sąrašą įtrauktiems subjektams, nebent kompetentinga institucija būtų tam išdavusi leidimą. Susijusius mokėjimus / sandorius galime papildomai tirti, todėl jų vykdymas gali ilgiau užtrukti.
- JT sankcijos;
- ES sankcijos, ES sankcijų žemėlapio naudotojo gairės, Europos Vadovų Tarybos / Europos Sąjungos Tarybos interneto svetainėje;
- JAV OFAC, JAV OFAC sankcijų paieška;
- JK sankcijų sąrašas;
- Lietuvos FNTT Juridinių asmenų ar kitų organizacijų, neturinčių juridinio asmens statuso, kurios nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojamos subjekto, kuriam taikomos sankcijos, sąrašas;
- Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija – tarptautinių sankcijų įgyvendinimas;
- Estijos Respublikos užsienio reikalų ministerija – sankcijos;
- Latvijos finansinės žvalgybos padalinys – sankcijų sąrašai.