• Prancūzų vyriausybė neatsilaiko, obligacijų pajamingumai šokteli aukštyn
  • Niekada nevykęs karas Pietų Korėjoje sujaukia rinkas
  • Europos Centrinis Bankas (ECB) išlaiko tempą su dar vienu palūkanų normų mažinimu
  • Federalinė rezervų sistema (FED) nustebina investuotojus

Pirmoji gruodžio pusė pasirodė besanti tradiciškai stipri finansų rinkoms ir atnešė ne vieną priežastį investicijų rinkos dalyviams švęsti. Nepaisant politinių dramų ar kartais pasitaikančių nuviliančių makroekonomikos skaičių, finansų rinkos ir toliau tęsė palyginti žemo kintamumo optimistinę prekybą, kurią darkart įkvėpė rinkoje lyderiaujantys sektoriai. Vėl gi, likus vos kelioms dienoms iki Šv. Kalėdų, FED pasidalijo savo planais sulėtinti palūkanų normų mažinimo tempą kitąmet ir tokiu būdu pasiuntė finansų rinkas į nokdauną.

Todėl išsivysčiusių rinkų akcijos (remiantis MSCI World EUR indeksu) per mėnesį krito 0,74 %, o besivystančių rinkų akcijos (remiantis MSCI Emerging Market EUR indeksu) kilo 1,86 %. Per tą patį laikotarpį obligacijų pajamingumas paaugo – 10 metų trukmės JAV iždo obligacijų pajamingumas kilo iki 4,57 % nuo 4,18 % prieš mėnesį, o Vokietijos 10 metų trukmės iždo obligacijų pajamingumas kilo iki 2,37 % nuo 2,08 % prieš mėnesį.

Prancūzijos vyriausybė griūva, pajamingumai aplenkia Graikiją

Rizikingas sprendimas, kurį Prancūzijos prezidentas Emmanuel Macron priėmė prieš pat vasaros olimpines žaidynes, jau kelis mėnesius iš eilės sulaukia daug dėmesio. Nors prezidentas mažumos vyriausybei vadovauti pasirinko palyginti nuosaikų Michel Barnier (buvusį „Brexit“ derybininką ES pusėje), politinė aklavietė pasirodė esanti pernelyg sudėtinga net ir tokiam patyrusiam politikui. Po parlamento rinkimų Prancūzijos parlamente akivaizdžiai trūksta politinės valios apriboti išlaidas, todėl Barnier pasiūlymai sumažinti biudžeto išlaidas ir subalansuoti biudžetą sulaukė pasipriešinimo ir baigėsi „nepasitikėjimo“ balsavimu

Tai reiškia, kad Prancūzija išlieka nepajėgi reformuotis ir, atrodo, įstrigusi su didžiule biudžeto skyle bei vis mažiau idėjų, kaip šią skylę užpildyti. Tęsiantis Prancūzijos politinei dramai, finansų rinkos reaguoja „balsuodamos kojomis“ – investuotojai parduoda Prancūzijos vyriausybės obligacijas ir kitus susijusius aktyvus. Ironiška, tačiau praėjus daugiau nei dešimtmečiui po Graikijos finansų krizės, Prancūzijos vyriausybės obligacijų pajamingumas viršijo Graikijos vyriausybės obligacijų pajamingumą, nes investuotojai vis labiau nerimauja dėl Prancūzijos finansų būklės.

Graikijos ir Prancūzijos 10‑ies metų iždo obligacijų pajamingumai

Šaltinis: Investing.com

Sumaištis rinkose dėl karo padėties įvedimo Pietų Korėjoje

Kitame pasaulio gale, Pietų Korėjoje, politinė drama gruodžio pradžioje įžengė į nepažįstamą teritoriją. Prezidentas Yoon Suk Yeol netikėtai paskelbė karinę padėtį, siekdamas reaguoti į tariamą grėsmę iš kaimyninės Šiaurės Korėjos. Teoriškai tai reikštų, kad anksčiau veikianti demokratinė sistema būtų apribota, suteikiant daugiau galios vienam asmeniui ir didinant kariuomenės dalyvavimą visuomenėje. Problema ta, kad tuo metu nebuvo akivaizdaus Šiaurės Korėjos grėsmės suintensyvėjimo, o įvairūs politikai viešai išreiškė nepritarimą šiam sprendimui. Situacija pasiekė kulminaciją, kai parlamento nariai prasibrovė pro karius, kad balsuotų už karinės padėties atšaukimą vos per kelias valandas po jos paskelbimo.
Investuotojams išsigandus, kad ši kryptis šaliai gali būti pavojinga ir nenuspėjama, Pietų Korėjos finansų rinkos reagavo itin nestabiliai. Akcijų indeksas Kospi per kelias dienas smuko daugiau nei 5 %, o Korėjos vono vertė reikšmingai krito valiutų rinkoje. Pietų Korėja sudaro reikšmingą dalį besivystančių rinkų portfelių, tad investuotojai atidžiai stebės situaciją, kad įvertintų tokios sumaišties kiek ilgesnio laikotarpio poveikį šiai Azijos sėkmės istorijai.

ECB ir vėl nusprendžia mažinti palūkanų normas

Tarsi prisiderinus prie šventinės nuotaikos gruodžio viduryje, Europos Centrinis Bankas paskelbė savo sprendimą ketvirtą kartą 2024 m. sumažinti palūkanų normas. Pagrindinė ECB indėlių norma buvo sumažinta 0,25 % ir pasiekė naują 3 % lygį, taip demonstruojant tolesnes centrinio banko pastangas skatinti ekonomiką. Komentuodami šį sprendimą per spaudos konferenciją, ECB atstovai pasidalijo savo ketinimu toliau mažinti palūkanų normas, siekiant mažiau ekonomiką ribojančio lygio.

Kadangi investuotojai jau yra gana įpratę prie reguliaraus ECB palūkanų normų mažinimo, veikiausiai rinkos dėmesys pereis prie galutinio tikslinio palūkanų normų lygio. Nors vidutinės trukmės tikslinis palūkanų normų lygis akivaizdu nėra žinomas, daugelis rinkos dalyvių mano, kad labiausiai euro zonoje sekamos palūkanų normos laikui bėgant artės prie 1,75–2,5 % lygio.

FED Kalėdoms patiekė vanagą

Iš pirmo žvilgsnio kitoje Atlanto pusėje FED priėmė taip pat didelės nuostabos nekeliantį sprendimą – trečią kartą iš eilės sumažinti palūkanų normas iki naujo 4,25–4,5 % lygio. Nors pats sprendimas buvo daugelio rinkos dalyvių lauktas, Federalinis rezervų bankas nustebino rinkas atnaujindamas savo kitų metų planus. Remiantis atnaujinta prognoze, JAV centrinis bankas ketina 2025 m. du kartus sumažinti palūkanų normas po 0,25 %. Tai mažiau, nei kai kurie rinkos dalyviai tikėjosi, nes daugelis prognozavo tris 0,25 % palūkanų mažinimus 2025 m.

Tokia šiek tiek pasikeitusi FED pozicija rodo, kad ekonomika monetarinės politikos skatinimo turėtų sulaukti mažiau, nei tikėtasi, ir tai kiek išgąsdino rinkas. S&P 500 indeksas per vieną prekybos sesiją krito beveik 3 % ir taip tarsi nubraukė visą iki tol buvusį optimizmą, o JAV doleris sustiprėjo kitų valiutų atžvilgiu, atspindėdamas aukštesnes laukiamas palūkanų normas kitąmet.

Rinkos vertinimas

Investuotojų optimizmas, atrodo, atsilaiko net ir regint politinius iššūkius, ypač kai sulaukiama palaikymo iš centrinių bankų, kurie bendrai kalbant ir toliau mažina palūkanų normas. Vis dėlto, bet kokie pinigų politikos pokyčiai gali reikšmingai paveikti rinkas, darydami įtaką investiciniams portfeliams tiek dėl paties turto kainų svyravimo, tiek ir dėl valiutų tarpusavio svyravimų.
Žvelgiant į ateitį, finansų rinkų dalyviai atidžiai stebės pagrindinių rinkos bendrovių pelno pokyčius, siekdami nuspėti tolesnę rinkų kryptį. Ypatingas dėmesys bus skiriamas centrinių bankų politikai, siekiant įvertinti jos poveikį portfeliuose esančių obligacijų kainoms ir pajamingumams.

ATSAKOMYBĖS APRIBOJIMAS

Įspėjimai
  • Šis rinkodaros pranešimas nėra investicinis tyrimas, todėl jis parengtas ne pagal nepriklausomiems investiciniams tyrimams taikomus standartus.
  • Šis rinkodaros pranešimas neapriboja banko ar jo darbuotojų teisės sudaryti sandorius ir to neuždraudžia iki jo išplatinimo.
Rinkodaros pranešimo parengimo vieta

Šį rinkodaros pranešimą parengė Portfelių valdymo padalinys (toliau – PMU) – „Luminor Bank AS“ skyrius (reg. Nr. 11315936, adresas: Liivalaia 45, 10145, Tallinn, Estija, kuriam Lietuvos Respublikoje atstovauja „Luminor Bank AS Lietuvos skyrius“, įmonės kodas 304870069, adresas: Konstitucijos pr. 21A, 03601 Vilnius, Lietuva, toliau – „Luminor“). PMU dalyvauja „Luminor“ klientams teikiant pasirenkamas portfelio valdymo paslaugas.

Priežiūros institucija

„Luminor“, kaip kredito įstaigos, veiklą prižiūri Lietuvos bankas. „Luminor“ veiklą taip pat prižiūri Europos centrinis bankas (ECB), kuris priežiūros funkcijas atlieka taikydamas Bendrą priežiūros mechanizmą (BPM), sudarytą iš ECB ir už priežiūrą atsakingų nacionalinių institucijų (Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1024/2013 dėl BPM). Jei šiame dokumente aiškiai nenurodyta kitaip, nuorodos į teisės normas reiškia Lietuvos Respublikoje priimtas normas.

Leidinio turinys ir šaltinis

PMU parengė rinkodaros pranešimą informacijos tikslais. „Luminor“ nelaiko šio pranešimo gavėjų savo klientais, todėl neprisiima atsakomybės už jų naudojamą turinį, kuris gali netikti jų asmeniniams tikslams.

PMU nuomonės gali skirtis nuo „Luminor Markets“ padalinio rekomendacijų arba nuomonių. Daugeliu atvejų tai gali sąlygoti skirtingi investicijų laikotarpiai, naudojami specialūs metodai, atsižvelgimas į asmenines aplinkybes, taikomas specialus rizikos vertinimas, portfelio aspektai ir kiti veiksniai. Nuomonės, tikslinės kainos ir skaičiavimai pateikti remiantis vienu ar keliais vertinimo metodais, pavyzdžiui, pinigų srautų analize, kartotinių naudojimu, bihevioristine technine pagrindinių rinkos pokyčių analize, kartu atsižvelgiant į rinkos situaciją, palūkanų normų ir valiutų kurso prognozes bei investicijų laikotarpius.

„Luminor“ naudojasi viešai prieinamais šaltiniais, tačiau nepriklausomo jų vertinimo neatliko. „Luminor“ negarantuoja, neužtikrina ir nelaiduoja, kad jie yra tikslūs ir išsamūs. Visos investicijos yra rizikingos ir gali atnešti tiek pelno, tiek nuostolių.

Šis rinkodaros pranešimas nėra laikytinas kvietimu sudaryti sutartį ar prospektu, kaip apibrėžta galiojančiuose įstatymuose. Sprendimas dėl investavimo, susijęs su finansine priemone, finansiniu produktu ar investicija (toliau bendrai vadinama „produktu“), turi būti priimamas remiantis ne šiuo dokumentu, bet patvirtintu ir paskelbtu prospektu ar išsamiais atitinkamo produkto dokumentais. Nei šis dokumentas, nei jokia jo dalis negali tapti bet kokios sutarties sudarymo ar įsipareigojimų prisiėmimo pagrindu. Šis dokumentas nepakeičia būtinos rekomendacijos dėl finansinės priemonės ir finansinio produkto pirkimo ar pardavimo.

Jokios rekomendacijos

Šį rinkodaros pranešimą parengė „Luminor PMU“, kaip bendrąją informaciją, jis neturi būti laikomas vieninteliu pagrindu priimant sprendimą investuoti. Jis nenumatytas kaip asmeninė rekomendacija dėl konkrečių finansinių priemonių ar strategijų. „Luminor“ neprisiima atsakomybės už rinkodaros pranešimo gavėjų naudojamą jo turinį.

Jei šiame rinkodaros pranešime pateikiamos rekomendacijos, jos neturi būti vertinamos kaip objektyvūs ar nešališki pranešime aptariamų klausimų paaiškinimai. Šis dokumentas nelaikytinas asmenine rekomendacija dėl investavimo, jame taip pat neatsižvelgiama į šio dokumento gavėjų individualias finansines aplinkybes ar tikslus. Dokumente aptariami vertybiniai popieriai ar kitos finansinės priemonės gali tikti ne visiems investuotojams. Investuotojas prisiima visą su investavimu susijusią nuostolių riziką. „Luminor“ rekomenduoja investuotojams savarankiškai įvertinti visus čia minimus emitentus, vertybinius popierius ar priemones, taip pat pasikonsultuoti su nepriklausomais konsultantais, jei jie mano tai esant būtina.

Šiame dokumente pateikiama informacija taip pat nėra laikytina rekomendacija dėl mokestinių pasekmių priėmus konkrečius sprendimus dėl investavimo. Su atitinkamais investiciniais produktais susijusių išlaidų ir mokesčių sąmatos čia nepateikiamos. Kiekvienas investuotojas turi pats įvertinti mokestinę ir kitą finansinę naudą bei nuostolius, susijusius su jo investicijomis.
 
Informacija apie riziką

Investavimo į tam tikras finansines priemones, įskaitant minėtas šiame dokumente, rizika paprastai yra didelė, nes jų rinkos vertė priklauso nuo daugybės įvairių veiksnių. Dėl pokyčių atitinkamose ekonomikos rinkose (įskaitant rinkos likvidumo pokyčius) investicijų vertė ir iš jų gaunamos pajamos gali nuolat keistis. Šiame dokumente pateikta informacija nėra skirta faktiniams rezultatams prognozuoti – jie gali ženkliai skirtis nuo pateiktų rezultatų. Ankstesni rezultatai nebūtinai yra būsimų rezultatų rodiklis. Investuodamas į atskiras finansines priemones, investuotojas gali prarasti visas savo investicijas ar jų dalį.
Svarbios informacijos apie riziką, susijusią su investiciniais produktais ir investicinėmis paslaugomis, galite rasti čia.

Interesų konfliktai

Siekiant išvengti galimų interesų konfliktų, taip pat valdyti asmenine sąskaita sudaromus sandorius ir (arba) prekybą naudojantis viešai neatskleista informacija, „Luminor“ darbuotojams taikomos vidinės skaidraus etiško elgesio, vidinės informacijos valdymo, nepublikuotos tyrimų medžiagos tvarkymo ir asmenine sąskaita sudaromų sandorių taisyklės. Vidinės taisyklės parengtos laikantis galiojančių teisės aktų ir atitinkamų pramonės standartų. „Luminor“ atlyginimų nustatymo politika nenumato jokio ryšio tarp pajamų, gaunamų iš veiklos kapitalo rinkose, ir atskirų darbuotojų atlyginimo.

Šio rinkodaros pranešimo prieinamumas nesusijęs su įvykdytų sandorių suma ar jų apimtimi.

Ši medžiaga buvo paruošta laikantis „Luminor“ interesų konfliktų politikos, kurią galima peržiūrėti čia.
 
Platinimas

Šis rinkodaros pranešimas negali būti siunčiamas į JAV, Kanadą ar jų atitinkamas teritorijas arba valdomas teritorijas, taip pat čia platinamas. Be to, jo negalima platinti jokiems JAV asmenims ar asmenims, gyvenantiems Kanadoje. Šio dokumento negalima kopijuoti, dauginti ir (arba) platinti be išankstinio rašytinio „Luminor“ sutikimo.