Nuo „girl math“ iki „fintok“: kaip Z karta rūpinasi finansais | Luminor
Nuo „girl math“ iki „fintok“: kaip Z karta rūpinasi finansais

Aušrinė Mincienė, „Luminor“ banko Kasdienės bankininkystės vadovė
Jaunoji karta į finansus žvelgia kitaip – drąsiai kalba apie pinigus, o patarimų ieško socialiniuose tinkluose. Apie tai, kaip formuojasi Z kartos požiūris į finansus ir ko galime iš to pasimokyti, pasakoja „Luminor“ banko kasdienės bankininkystės vadovė Aušrinė Mincienė.
Jaunoji karta į pinigus žvelgia kitaip nei jų tėvai ar seneliai. Kaip pastebi A. Mincienė, šiandien daugelis Z kartos atstovų finansų temomis domisi aktyviai, kritiškai ir kūrybiškai. Jie ieško ne tik praktinių žinių, bet ir nori suprasti, kaip finansai gali padėti siekti stabilumo gyvenime.
„Jaunoji karta stebina brandžiu požiūriu – jie ne tik ieško atsakymų, bet ir užduoda klausimus. O tai rodo giluminį norą suprasti, kaip finansai susiję ne tik su kasdieniais sprendimais, bet ir su ilgalaikiais tikslais bei emocine savijauta“, – sako A. Mincienė.
Išlaidavimas ir papildomas uždarbis gerai savijautai
Pirmiausia, kitaip nei ankstesnės kartos, kurios finansinį saugumą tapatino su sukauptu turtu, Z karta vertina finansinę savijautą kaip kasdienio gyvenimo dalį. Anot A. Mincienės, šiai kartai finansai yra neatsiejami nuo psichologinės gerovės, todėl biudžetas, planavimas ar atsakingas išlaidavimas dažnai įtraukiami į kasdienį pasirūpinimą savimi (angl. self‑care).
„Šiai kartai finansai neatsiejami nuo psichologinės gerovės, pavyzdžiui, saviugdos, terapijos, sveikatingumo paslaugų ar laisvalaikio patirčių. Biudžetas, planavimas ar atsakingas išlaidavimas tampa rūpinimosi savimi dalimi – lygiai taip pat, kaip sveika mityba ar fizinis aktyvumas,“ – pastebi „Luminor“ banko ekspertė.
Taip pat, Z kartai būdingas lankstumas ir gebėjimas prisitaikyti prie kintančios ekonominės aplinkos. Pavyzdžiui, daug jaunuolių imasi veiklų papildomoms pajamoms uždirbti (angl. side hustles), kad jaustųsi finansiškai saugesni.
„Ekonominio nestabilumo akivaizdoje vis daugiau jaunų žmonių imasi papildomų veiklų – kuria internetinius verslus, teikia įvairias paslaugas, dirba laisvai samdomais specialistais. Tokios papildomas pajamas generuojančios veiklos tampa būdu įgyti daugiau kontrolės bei laisvės formuojant savo gyvenimo būdą“, – teigia A. Mincienė.
Neatsakingi sprendimai per „merginų matematiką“
Kaip pastebi ekspertė, Z karta moka iš savęs ir pasijuokti. Pavyzdžiui, socialiniuose tinkluose išpopuliarėjusi „merginų matematikos“ (angl. girl math) tendencija kūrybiškai apibūdina, kaip kartais tam tikras išlaidas pateisiname ne visai logiškais argumentais.
„Remiantis „merginų matematikos“ logika, įsigijus pirkinį, o vėliau nusprendus jį grąžinti, mes uždirbame pinigų, nes mūsų galvoje anksčiau išleisti pinigai neegzistuoja. O, jei kelionę apmokėjome prieš kelis mėnesius, bet į ją važiuojame tik dabar – ji yra nemokama. Žinoma, toks principas nėra finansiškai pagrįstas, tačiau turbūt visi nors kartą šitaip bandėme pateisinti savo sprendimus. Smagu, kad Z karta sugeba kritiškai tokius įpročius pastebėti ir iš jų pasijuokti, o tai yra žingsnis atsakingesnio finansų valdymo link“, – šypsosi ekspertė.
Anot jos, tokie reiškiniai gali paskatinti diskusijas apie pinigus ir padėti atpažinti, kada išlaidavimą lemia racionalūs sprendimai, o kada – impulsyvus noras pasiduoti trumpalaikei emocijai.
Atvirumas kalbant apie finansus
Dar viena svarbi šios kartos savybė – vis atviresnis kalbėjimasis apie pinigus. Anot ekspertės, pamažu nyksta ilgai tvyrojusi stigma, kad apie finansus kalbėtis yra nemandagu arba gėda.
„Įprastai vyresnėms kartoms kalbėtis apie pinigus vis dar yra nejauku. Tačiau dabartinė karta suprato, kad tik kalbėdami apie finansinius sunkumus atvirai sprendžiame su jais susijusias problemas ir mažiname neigiamas emocijas. Tai ypač svarbu psichologinei sveikatai gerinti ir finansiniam raštingumui ugdyti“, – pabrėžia A. Mincienė.
Mokosi socialinėse medijose
Atviriau kalbėtis apie pinigus jaunimui padeda ir FinTok. Tai socialinio tinklo „TikTok“ erdvė, kur finansų patarimais dalijasi tiek profesionalai, tiek paprasti vartotojai.
„Jaunuoliai čia per 30–60 sekundžių vaizdo įrašų turinį gali sužinoti apie tai, kaip sudaryti biudžetą, efektyviau taupyti, kaip investuoti ar net kaupti pensijai. Vis dėlto, svarbu kritiškai vertinti čia surastą informaciją. Kiekvienas žmogus turi skirtingus finansinius poreikius, patirtį bei aplinkybes, todėl prieš priimdami reikšmingą finansinį sprendimą pasidomėkite tema giliau ir pasitarkite su ekspertais“, – pataria A. Mincienė.
Anot ekspertės, Z karta finansų srityje demonstruoja vieną svarbiausių savybių – norą suprasti. Jie domisi, klausia, mokosi iš turinio internete, nebijo suklysti ir siekia tobulėti. Jaunoji karta pinigus laiko ne tikslu, o labiau priemone gyventi taip, kaip nori – užtikrinčiau, tvariau, ramiau.
„Luminor“ yra pirmaujantis nepriklausomas bankas Baltijos šalyse ir trečias pagal dydį finansinių paslaugų tiekėjas regione. Mes aptarnaujame asmenų, šeimų ir verslo finansinius poreikius. „Luminor“ siekia gerinti savo klientų ir namų rinkų finansinę sveikatą bei skatinti jų augimą. Daugiau informacijos rasite čia.
Daugiau informacijos: Severa Augusta Lukošaitytė
Tvarkyk savo finansus lengvai su Luminor!