Mantas Skardžius, „Luminor“ banko vyresnysis portfelio valdytojas | © Vladimiro Ivanovo („Verslo žinios“) nuotr.
„Porsche“, LVMH, „Hermès“, „Cartier“, „Ferrari“ – šių vardų prabangos prekių entuziastams pristatinėti nereikia. Tai ne tik prestižiniai prekių ženklai, bet ir biržoje sutinkamos bendrovės, kurių akcijos jau daugelį metų investuotojus džiugina solidžia grąža. Tačiau kas labiau apsimoka – investuoti į prabangos produktus, ar jų gamintojų akcijas – atsako „Luminor“ banko vyresnysis portfelio valdytojas Mantas Skardžius.
Aukštosios mados rankinės, laikrodžiai, klasikiniai automobiliai ar net vynas kartais skambiai yra pavadinami „prabangos investicijomis“. Kai kurie iš šių produktų laikui bėgant išties gali atnešti nemenką grąžą, ypač jei yra riboto leidimo.
„Prabangos prekių rinka veikia pagal kitokius dėsnius nei dauguma tradicinių sektorių. Ne vieną dešimtį ar net šimtą tūkstančių kainuojančių daiktų vertę nulemia ne tik medžiagų kokybė, bet ir dizaino išskirtinumas, ribotas prieinamumas vartotojams bei stiprus paties prekės ženklo įvaizdis. Pavyzdžiui, riboto leidimo „Hermès“ rankinės, tokios kaip „Birkin“ ar „Kelly“ modeliai, aukcionuose dažnai parduodamos už gerokai didesnę kainą nei įsigijimo metu. Lygiai taip pat – kolekciniai laikrodžiai ar retos vyno kolekcijos“, – pasakoja M. Skardžius.
Pavyzdžiui, 2022 metais deimantais inkrustuota krokodilo odos „Himalayan Birkin“ rankinė su tikro aukso detalėmis tapo brangiausiai kada nors pasaulyje įsigyta šio gamintojo preke. Sotheby‘s aukcione ji buvo parduota už daugiau nei 450 tūkst. JAV dolerių.
„Deja, tokie atvejai yra labiau išimtys, nes absoliuti dauguma likusių prabangos prekių – net ir itin prabangių prekės ženklų – ilgainiui yra linkusios prarasti savo vertę“, – pastebi M. Skardžius.
Alternatyva prabangiems pirkiniams
Jei gyslelės išskirtinai nišinėms prabangos prekėms neturite ir prarandama jūsų pirkinių vertė netenkina, verta dairytis kitų būdų investuoti šiame sektoriuje. Kone lengviausias būdas tai padaryti – apsvarstyti mėgstamų prekių ženklų akcijas, kurios jums leistų tapti šio prabangaus ir dažnai pelningo verslo dalininku.
Pasak eksperto, prabangos sektorius dažnai demonstruoja pakankamai didelį atsparumą ekonominiams svyravimams. Taip yra todėl, kad jo klientai yra aukštą perkamąją galią turintys asmenys, kurie dažnai išlieka beveik nepaveikti finansinių krizių.
„Vienas iš geriausių pavyzdžių – LVMH bendrovė, valdanti tokius prekės ženklus kaip „Louis Vuitton“, „Christian Dior“, „Moët & Chandon“. Šios bendrovės rinkos kapitalizacija siekia daugiau nei 340 mlrd. eurų, o pastarąjį dešimtmetį jos akcijos pabrango daugiau nei 4 kartus“, – aiškina ekspertas.
Prabangos automobilių gamintojai taip pat gali pasiūlyti stabilų augimą ir galimą grąžą dėl ribotos produkcijos ir itin lojalios klientų bazės. Pavyzdžiui, per pastaruosius 10 metų „Ferrari“ akcijų kaina vidutiniškai augo po daugiau nei 20 proc. kasmet, o per šį periodą akcijų kaina šoktelėjo virš 7 kartų, sako M. Skardžius.
Net ir prabanga gali būti rizikinga
Prabangos bendrovės dažnai pasižymi stipriais prekių ženklais, lojaliais klientais ir didelėmis pelno maržomis, tačiau investicijų be rizikos nėra, primena ekspertas.
„Pirmiausia, prabangos prekėmis reikia rūpintis. Tai yra, jei įsigyjate automobilį tam, kad po dešimties metų jį parduotumėte, turite pasirūpinti tiek jo išvaizda, tiek išlaikyti esamą pajėgumą. Taip pat, greičiausiai reikės pasirūpinti ir vienokia ar kitokia jo apsauga, o tai irgi kainuos papildomai. Tačiau net ir skrupulingas prekės saugojimas pelno gali taip ir neatnešti, mat įprastai tokios prekės laikui bėgant praranda savo kainą, o ją dar labiau koreguoti gali ir besikeičiantys madų vėjai ar kintanti paties prekės ženklo vertė“, – sako ekspertas.
Anot M. Skardžiaus, tai itin įvairialypis sektorius. Kiekviena jo sritis, ar tai būtų juvelyrikos lyderiai, ar aukštosios mados prekės ženklai, ar automobiliai, turi savitą dinamiką, klientų ratą ir jautrumą rinkos pokyčiams. Todėl prieš investuojant į prabangos prekių akcijas svarbu suprasti šios rinkos subtilybes.
„Pavyzdžiui, nors prabangos prekių ženklai dažnai yra atsparesni ekonomikos nuosmukiams, ilgalaikės recesijos gali paveikti net ir turtingiausių vartotojų pirkimo įpročius. Silpnėjant rinkai, net aukštos pajamos neužtikrina nepakitusio vartojimo – pirkėjai gali tapti atsargesni, pirmenybę teikti laikui atsparioms investicijoms arba laikinai atidėlioti nebūtinus pirkinius“, – pasakoja ekspertas.
Kitas šio sektoriaus iššūkis – klastotės, kurios gali pakenkti prekės ženklo reputacijai ir paversti jį mažiau paklausiu. Anot eksperto, padirbtos prekės prabangos rinkoje ne tik atima dalį potencialių pardavimų, bet ir mažina prekės ženklo išskirtinumą, kuris yra vienas pagrindinių šio sektoriaus variklių.
Kaip įsigyti prabangos prekių gamintojų akcijų?
Norint įsigyti prabangos įmonių akcijų, milijonų nereikia – daugelis šių bendrovių yra prieinamos ir smulkiesiems investuotojams, sako ekspertas. Pavyzdžiui, „LVMH“ akcija šiuo metu kainuoja apie 700 eurų, „Ferrari“ – apie 450 eurų, o šveicarų „Cartier“ prekės ženklo valdytojos „Compagnie Financière Richemont“ – apie 180 šveicarijos frankų .
Prieš investuodami į prabangos sektorių pirmiausia išsamiai susipažinkite su pasirinktomis bendrovėmis. Domėkitės šiuo sektoriumi, stebėkite įmonių strategijas, prekės ženklo stiprumą, klientų lojalumą ir taikomas inovacijas. Tai suteiks jūsų strategijai pagrindą ir pranašumą.
„Tam, kad sumažintumėte riziką, investicijas diversifikuokite, taip pat nesivadovaukite trumpalaikėmis madomis ar emocijomis. Vien todėl, kad tam tikros akcijos demonstruoja augimą, dar nereiškia, kad įmonė tokį patį augimą išlaikys ir ateityje“, – pažymi M. Skardžius.
Daugiau informacijos: Severa Augusta Lukošaitytė
Tvarkyk savo finansus lengvai su Luminor!