Didesnių verslo grupių finansų valdymas kartais pateikia nemažų iššūkių – finansinius srautus neretai sunku suvaldyti taip, kad įmonių grupėje turimos lėšos būtų naudojamos optimaliai. Tokiu atveju „Luminor“ bankas siūlo lėšų sujungimo sprendimus (angl. cash pooling), kurie ne vienai verslo grupei padėjo išspręsti lėšų valdymo klausimus greitai, patogiai ir efektyviai, neieškant papildomų finansavimo šaltinių.
Bendri grupės finansai – patogumui ir taupymui
Didesnėse įmonių grupėse neretai pasitaiko atvejų, kai įvairių įmonių lėšų poreikis yra skirtingas – vienos įmonės skolinasi, neretai mokėdamos nemenkas palūkanas, kai tuo tarpu kitose tos pačios grupės įmonėse lėšos nėra „įdarbintos“. Tokiu atveju finansų valdymo specialistai rekomenduoja naudotis lėšų sujungimo sprendimu. Šis „Luminor“ banko įrankis padeda ne tik įmonėms, susiduriančioms su skirtingu lėšų poreikiu, bet ir grupėms, norinčioms centralizuoti iždo funkciją, sustiprinti visos grupės likvidumo valdymą bei vertinti situaciją realiu laiku. Šis sprendimas taip pat padeda norintiems optimizuoti mokamas ar gaunamas palūkanas, be to, automatizuoja skolinimosi tarp įmonių procesus ir sumažina jų administravimo kaštus.
„Pasitaiko atvejų, kai vienos grupės įmonės neišnaudoja galimybių, kurias teikia centralizuotas finansų valdymas. Tarkime, jauna, dar besikurianti grupės įmonė stokoja lėšų apyvartai ir ieško kur pasiskolinti, kitos įmonės tuo pat metu turi lėšų, kurias galėtų paskolinti. Todėl mes, siūlydami savo paslaugą, parodome kelią, kaip sėkmingai išnaudoti turimus finansus ir sumažinti išorinį skolinimąsi, - pasakoja „Luminor“ banko Lėšų valdymo skyriaus vadovas Paulius Slepionka.
Lėšų sujungimo įrankis nėra skirtas tik didelėms įmonių grupėms, jis gali būti aktualus bet kuriai grupei, kurioje yra bent 2 įmonės. Tokiu atveju paprastai įmonė, kuri turi lėšų trūkumą, skolinasi iš kito grupės nario, kuris turi perteklių. Tik išnaudojus visas perteklines lėšas grupės viduje, pradedama skolintis išorėje.
Ši paslauga veikia tokiu principu: visos grupės įmonės paskolina savo lėšas pagrindinei įmonei (grupės sąskaitos valdytojui) ir tomis lėšomis, naudojant banko paslaugą, gali naudotis tiek pagrindinė, tiek kitos grupės įmonės, susiduriančios su lėšų trūkumu. Įmonės, turinčios lėšų perteklių, laisvas lėšas visuomet būna „įdarbinusios“ (už paskolintas lėšas gaunamos palūkanos). Visas šis procesas vyksta realiu laiku ir visiškai automatizuotai. Banko sistemoje nustatomi tarpusavio skolinimo limitai ir palūkanos bei atliekami visi reikiami skaičiavimai.
Mažėja palūkanų išlaidos
Kadangi pirmiausia vykdomas skolinimasis grupės viduje, mažiau reikia skolintis išorėje, tad sumažėja ir grupės palūkanų išlaidos. Taip pat yra ir kitų privalumų: visas procesas vyksta realiu laiku, kiekviena įplauka į bet kurios įmonės sąskaitą iš karto dengia turimo sąskaitos kredito (angl. overdrafto) panaudojimą, o tai irgi reiškia mažesnes palūkanų išlaidas.
„Ši sistema leidžia greitai ir efektyviai įdarbinti visas turimas lėšas, todėl ir sukuriama nauda yra maksimali“,
- sako P. Slepionka.
Paslaugos įdiegimas yra visiškai nesudėtingas ir nereikalauja jokių investicijų – visus reikalingus veiksmus atlieka bankas. Įmonių grupė turi tik priimti sprendimą ir pasirašyti sutartis. Paslaugai įdiegti reikalingas laikas priklauso nuo įmonių grupės dydžio – procesas gali užtrukti nuo kelių darbo dienų iki kelių savaičių.
Skolinasi tik iš saviškių
Su skirtingų įmonių lėšų sujungimo poreikiais susidūrė įmonių grupė „Hoptrans Holding LT“. Direktorė Evelina Milė prisimena, jog šia banko paslauga naudojasi nuo 2015 metų, jos atstovaujama įmonių grupė buvo vieni pirmųjų klientų, susidomėję tokia banko paslauga.
„Reikia pripažinti, kad į sprendimą pasinaudoti lėšų sujungimo paslauga (angl. „cash pooling“) ėjome pakankamai ilgai. Tuo metu, kai buvo svarstoma, mūsų grupėje veikė daugiau kaip 10 įmonių, kurios buvo įkurtos skirtingose Baltijos šalyse, kur veikiama pagal skirtingą jurisdikciją. Tai buvo vienas iš veiksnių, paskatinęs priimti galutinį apsisprendimą naudotis lėšų sujungimo paslauga – tai buvo galimybė viską daryti vienoje platformoje, nesigilinant į skirtingus teisinius aspektus“, - sako E. Milė.
Iki tol įmonių grupė valdydavo savo lėšas savarankiškai. Tačiau bendradarbiavimas su „Luminor“ banku naudojant lėšų sujungimo platformą išmokė finansinės drausmės, sudarė galimybes savo lėšas valdyti konstruktyviai ir įdarbinti įmonių lėšų perteklių grupės viduje.
„Mes ir iki „cash poolingo“ paslaugos naudojimo skolinomės tarp grupės įmonių. Tačiau kai įmonių finansai tvarkomi atskirai, kartais atsiranda pagunda pasilikti tam tikrą lėšų atsargą ir pan. Kai įmonių finansai valdomi bendrai, nebelieka suvokimo, kad tai atskiri vienetai, nes visas lėšas matome viename laukelyje“, - pasakoja „Hoptrans Holding LT“ vadovė.
Ji neslėpė, kad apsisprendžiant dėl įmonių grupės lėšų sujungimo abejoti vertė paslaugos kaina ir tai, kad reikėjo padaryti nemažai „namų darbų“ – parengti įmones tokios paslaugos įdiegimui, pasipildyti galiojančias procedūras. Tačiau labai greitai visos abejonės išsisklaidė.
„Vien dėl įdiegtos paslaugos, kuri privertė mus laikytis finansinės drausmės, po pusantrų metų galėjome atsisakyti overdrafto. Sustygavę savo finansus pamatėme, kad skolintis išorėje mums visiškai nebereikia, nors iki tol overdraftu naudojomės pakankamai aktyviai. Štai jums ir atsakymas, ar tokia paslauga įmonių grupei apsimoka“, - patirtimi dalijasi aštuntus metus „cash poolingo“ paslaugą naudojančio holdingo vadovė.
Ji sako, kad šis „Luminor“ banko įrankis pirmiausia privertė keisti vidines įmonių grupės tvarkas, tačiau leido ir pasiimti visas viduje slypinčias naudas. Kaip svarbiausius pokyčius ji vardijo administracinių kaštų mažėjimą, mažesnes išlaidas palūkanoms ir kur kas didesnę finansinę drausmę.
„Tai yra tvarkos ir vieno bendro standarto klausimas“, - sako E. Milė.
Paslaugą vertina 10-čia balų
Bendrovės „Mobili Baltija“ vadovas Algirdas Tėvelis pasakoja, jog 4 jų įmonių grupės įmonės taip pat naudojasi „cash poolingo“ paslaugomis. Sprendimą dėl šios paslaugos priėmę prieš metus, šiandien paslaugą vertina 10 balų.
„Visada galima rasti prie ko prikibti, tačiau šiandien mes šia paslauga išsprendžiame tris svarbius dalykus – optimaliai naudojame turimas lėšas, sutaupome palūkanoms, įsivedėme tvarką ir dabar nuolat žinome, kiek yra lėšų ir kur jas geriausia panaudoti. Taip pat taupome administravimo išlaidas, nes mūsų darbuotojams netenka atlikti dalies darbo, susijusio su lėšų judėjimu“, - patirtimi dalijasi A. Tėvelis.
Jo atstovaujama įmonių grupė banke turi kredito liniją, viena iš įmonių užsiima mažmenine prekyba. Naudojantis lėšų sujungimo paslauga kiekvieną dieną mažmenine prekyba užsiimančios įmonės sąskaitoje atsiradusios lėšos yra automatiškai užskaitomos kaip grąžintos, todėl už tą sumą jau nebereikia mokėti palūkanų.
„Mums nebereikia patiems atlikti tam tikrų veiksmų, galvoti, ką daryti, visi veiksmai atliekami automatiškai, išvengiant žmogiškojo faktoriaus įtakos. Nebereikia skaičiuoti, kiek kurioje kišenėje yra pinigų, nes jie visi krenta į bendrą vietą”, - vardija įmonės vadovas.
Šią banko paslaugą A. Tėvelis rekomenduoja visoms įmonių grupėms, kuriose lėšos turi judėti greitai ir veikla vystoma skirtingų sektorių įmonėse, užsiimančiose didmenine ir mažmenine prekyba. Jo įsitikinimu, tai taip pat aktualu turintiems paskolas, nes greitas jų aptarnavimas leidžia sutaupyti palūkanoms.
Tvarkykite savo finansus lengvai su Luminor!