Vasarai artėjant prie pabaigos, tėvų galvose neišvengiamai pradeda suktis mintys apie būsimus jų atžalų mokslo metus. Penalas ir kuprinė paprastai su vaikais aptarinėjami dažniau ir intensyviau negu pinigai. Tai – klaida. Neretai tėvams atrodo, kad tokios diskusijos vaikui – pernelyg ankstyvos, tačiau finansų ekspertai ragina nenustumti šios temos į šalį. Pirmieji patarimai vaikui – kaip tvarkytis su kišenpinigais, planuoti nedideles išlaidas, taupyti – svarbi įžanga į finansinio raštingumo ugdymą.
Vaikams kylantys klausimai, susiję su finansais, tėvams net gali pasirodyti nepatogūs – tarkime, kaip paaiškinti mažajam šeimos nariui, kodėl rinkdamiesi pirkinių krepšelį parduotuvėje nesusižeriame visko, kas traukia akį, nepaisant kainos?
„Painių paaiškinimų galima išvengti, palaipsniui nuo mažens vaikui pasakojant apie kasdieninius pirkinius, išlaidas ir jų dydį šeimoje, taip pat apie taupymą – taip pamažu bus formuojamas vaiko supratimas apie pinigus ir jų vertę. Paaiškindami, kaip pinigai naudojami paprasčiausiose buitinėse situacijose, leidžiame vaikui jaustis svarbiam ir įsitraukusiam į šeimos reikalus – tai reikšmingas veiksnys, didinantis pasitikėjimą tarp šeimos narių. O kai vaikas jau pradeda neapdairiai elgtis su kišenpinigiais – kai kurios pamokos gali būti ir pavėluotos“, – pažymi Giedrė Blazgienė, „Luminor“ banko pardavimų direktorė Lietuvoje.
Pirmas etapas: kišenpinigiai
Kišenpinigiai – gera pradžia kurti finansinio raštingumo pagrindus, kadangi jie moko vaiką savarankiškai tvarkyti savo pinigus ir supažindina su jų verte. Nepatariama kišenpinigius „išmokėti“ tik už namuose atliktus darbus – visų pirma, vaikas gali atsisakyti šių pinigų, kad išvengtų užduočių. Maža to, toks metodas neleidžia atžalai savarankiškai planuoti ir valdyti savo lėšų.
Antras etapas: mokėjimo kortelė vaikui
Tai pirmoji vaiko pažintis su bankų teikiamomis paslaugomis. Turėdamas mokėjimo kortelę, vaikas mokosi naudotis bankomatu ir internetinėmis banko paslaugomis, įgyja saugaus naudojimosi mokėjimo priemonėmis įgūdžių. Savo ruožtu tėvams tampa lengviau stebėti vaiko išlaidas ir, esant būtinybei, tartis dėl jų ribojimo. Tikimybė, kad teks tai daryti, yra nemenka – vaikai dažniau nei suaugusieji pasiduoda emocinėms pirkimo paskatoms, kartais jie net neprisimena, kur išleido pinigus. Peržiūrėję mokėjimų išklotines, tėvai gauna pakankamai informacijos, kad pasiruoštų pokalbiui apie atsakingesnį pinigų naudojimą.
Savos mokėjimo kortelės turėjimas ir nuoseklūs patarimai, kaip ja naudotis – svarbios pamokos, susijusios su vaiko atsakomybe valdant savo finansus.
Trečias etapas: santaupos
Pagrindinė paskata taupyti – aiškus tikslas. Vaikui reikėtų paaiškinti, kad sukaupęs reikiamą sumą, jis galės įsigyti trokštamą žaislą ar naują telefoną. Tėvai neturėtų skubėti tenkinti tokių norų patys, kadangi taip tik užgesintų taupymo motyvaciją.
Skatinimas taupyti padeda vaikui suprasti, per kokį laiką įmanoma sukaupti tam tikro dydžio sumą ir formuoja supratimą apie pinigų bei daiktų vertę. Nedidelių įgeidžių atsisakymas dėl išsvajoto tikslo rodo ne tik augantį finansinį raštingumą, bet ir liudija apie augančią atžalos brandą.
Vaikai mokosi iš tėvų, taigi svarbu jį įtraukti į bendrus šeimos taupymo projektus, pavyzdžiui, kuomet ruošiamasi ir taupoma atostogų kelionei.
Tvarkyk savo finansus lengvai su Luminor!