„Luminor“ banko sukčiavimo rizikos valdymo skyriaus vadovas Linas Sadeckas

„Luminor“ banko sukčiavimo rizikos valdymo skyriaus vadovas Linas Sadeckas

Kad susidūrė su sukčiais, žmonės ne visada supranta iš karto. Tačiau nutinka ir taip, kad suklysta patys apgavikai – visai neseniai jie, to nežinodami, bandė išvilioti pinigus iš paties sukčiavimo prevencijos profesionalo. Apie susidūrimą su apgavikais pasakoja „Luminor“ banko sukčiavimo rizikos valdymo skyriaus vadovas Linas Sadeckas.

Keliautojams tenka susidurti su įvairių rūšių apgavystėmis. Kartais atostogaujančius apgauna keičiant valiutą, kartais – įsigyjant lėktuvo bilietus, o dar kitais atvejais – užsisakinėjant nakvynę viešbutyje. Būtent su tokia apgavyste atostogoms dar net neprasidėjus susidūrė L. Sadeckas.

Sugedusi įranga ir prašymas pervesti pinigus 

„Vasarai įsibėgėjus, su šeima suplanavome kelionę į Italiją. Kai rezervavau viešbučio kambarį, reikėjo įvesti kortelės duomenis, nuo kurių bus nuskaičiuotas avansas, – pasakoja ekspertas. – Atlikęs šį veiksmą, prevenciškai parašiau el. laišką oficialiais viešbučio kontaktais, nurodytais jų interneto svetainėje ir pasiteiravau, ar viešbutis rezervuotas ir kada avanso suma bus nurašyta, nes tai nenutiko iš karto. Greitai gavau atsakymą, kad neva kilo problemų – buhalterija pranešė apie sugedusią ir remontuojamą įrangą, skirtą priimti avansus iš mokėjimo kortelių, todėl buvo prašoma visą sumą (jau ne avansą) pervesti į nurodytą sąskaitą. Jei tai nebus padaryta, viešbutis neva atšauks mano rezervaciją“.

Anot L. Sadecko, toks laiškas sukėlė įtarimų, nes sąskaita, į kurią sukčiai reikalavo pervesti pinigus, buvo ne Italijos, o Gibraltaro banko.  

„Supratęs, kad mane bandoma apgauti, dar bandžiau tuos sukčius pakalbinti – sužinoti, kodėl nurodyta kitos valstybės sąskaita bei kodėl jie teigia negavę mano pirminio mokėjimo ir dabar jau nori ne avanso, o visos rezervacijos sumos. Sukčiai maloniai padėkojo už nuogąstavimus, tačiau tik kartojo tą pačią informaciją. Įdomu tai, jog nurodžius viešbučio taisykles ir paklausus, kodėl prašoma visa suma, o ne tik avansinis mokėjimas, sukčiai patikino, kad jiems tiks ir 30 proc., ir 50 proc. sumos, todėl pats galiu pasirinkti, kiek mokėti“, – prisimena L. Sadeckas.

Galiausiai ekspertas telefonu susisiekė su viešbučio administracija, kuri buvo ganėtinai nustebusi dėl tokios situacijos ir patikino jokių laiškų apie papildomą mokėjimą nesiuntusi.

„Kadangi tenka dirbti su panašiomis situacijomis, informavau viešbučio administraciją apie galimai sukčių perimtą jų elektroninio pašto dėžutę ir tai, kad nukentėjusiųjų gali būti ir daugiau. Persiunčiau jiems visą susirašinėjimą kitu kanalu ir gavau patikinimą, kad tekstas yra rašytas tikrai ne jų.

Nors tokios ir panašios sukčių taktikos profesiniame gyvenime yra puikiai pažįstamos, tačiau pats besiruošdamas atostogoms Italijoje su apgavikais susidurti tikėjausi mažiausiai. Dėl to, prisipažinsiu, akimirką net suabejojau, kad gal tikrai pats kažką padariau ne taip“, – neslepia banko specialistas.

Išskirtinė pinigų išviliojimo strategija

Vis dėlto, L. Sadecko teigimu, tai nėra tipinis sukčiavimo atvejis, kadangi bendrauta tik oficialiais ir viešbučio interneto svetainėje pateiktais kontaktais. Taip pat ekspertas pats tiesiogiai kreipėsi el. paštu, o ne gavo sukčių laišką. Pasidalinęs istorija su artimaisiais ir pažįstamais jis suprato, jog dauguma būtų pervedę pinigus, nes visiškai nesitikėtų, kad viešbutis, rašydamas iš oficialios korespondencijos adreso, bandytų apgauti. Naudodami šią strategiją, sukčiai įtikina žmogų, kad įvyko klaida ir rezervacija buvo nesėkminga. Taip iš aukos apgavikai stengiasi išvilioti kuo daugiau pinigų.

„Pervedę pinigus į sukčių nurodytą sąskaitą geriausiu atveju būsite paprašyti sumokėti dar didesnę sumą, nes sukčiai teigs įmokos vis tiek negavę. Blogiausiu atveju – nutekinsite savo banko ir sąskaitos duomenis, kurie bus panaudoti likusiems jūsų pinigams pasisavinti. Atvykę į atostogų vietą vis tiek būsite paprašyti susimokėti, nes mokėjote ne viešbučiui, o sukčiams“, – sako ekspertas.

Pakliūti į įtartinas situacijas gali bet kas, svarbiausia – mokėti jas atpažinti ir nuo jų apsisaugoti, pažymi L. Sadeckas.

„Nors sukčių naudojami metodai tobulėja, nuolat domintis naujausiomis sukčiavimo tendencijomis atpažinti apgaulę tikrai yra įmanoma. Pavyzdžiui, šiuo atveju pinigus manęs prašė pervesti į kitos šalies banką – patikima įmonė įprastai to daryti nereikalaus. Taip pat, niekuomet neprašys pinigus pervesti kuo greičiau ir negrasins rezervacijos atšaukimu“, – sako ekspertas.

Jei gaunate panašius prašymus ar susiduriate su panašiomis situacijomis, nepasitikėkite korespondencijoje nurodyta informacija iš karto. Jei tai susiję su duomenų atskleidimu, mokėjimų atlikimu, būtinai informaciją patikrinkite kitu šaltiniu, pavyzdžiui, telefonu. O jei nuo sukčių jau nukentėjote, nedelsdami kreipkitės į savo banką ir policiją.

Apie „Luminor“:
„Luminor“ yra pirmaujantis nepriklausomas bankas Baltijos šalyse ir trečias pagal dydį finansinių paslaugų tiekėjas regione. Mes aptarnaujame asmenų, šeimų ir verslo finansinius poreikius. Kaip ir mūsų namų rinkos – Estija, Latvija ir Lietuva – mes esame jauni, dinamiški ir žvelgiantys į ateitį. 

Daugiau informacijos: Agnė Mažeikytė-Šmeliova

Tvarkyk savo finansus lengvai su Luminor!