Žygimantas Mauricas, „Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas

Žygimantas Mauricas, „Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas

Komentuoja „Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas

Lietuvos kelių transporto sektorius demonstruoja įspūdingą atsparumą – net tuomet, kai Europos vežėjų rinka traukiasi, mūsų šalies įmonės sėkmingai plečiasi ir stiprina pozicijas vienoje konkurencingiausių žemyno šakų. Šis veržlumas atsispindi ir finansiniuose sprendimuose – po ramaus 2024-ųjų periodo, šiemet fiksuojamas komercinio transporto lizingo augimas, rodo „Luminor“ duomenys.

Lietuvos kelių transporto įmonės demonstruoja išskirtinį atsparumą ir gebėjimą augti net ir stagnuojančios Europos rinkos sąlygomis. Šią tendenciją geriausiai iliustruoja sunkiasvorių krovininių transporto priemonių nuvažiuotų kilometrų statistika Vokietijos keliuose. Per pastaruosius trejus metus bendras šių transporto priemonių nuvažiuotas atstumas Vokietijoje sumažėjo 2 proc. – tai nulėmė šalies ekonomikos recesija ir pramonės sektoriaus deindustrializacija. Tačiau Lietuvos vežėjai per tą patį laikotarpį sugebėjo padidinti šį rodiklį net 15 proc.

Šiuo metu Lietuvos įmonės pagal nuvažiuotus kilometrus Vokietijos keliuose atsilieka tik nuo vietos ir Lenkijos vežėjų. Mūsų šalies transporto sektorius nuosekliai kopia į viršų: 2017 m. aplenkė Slovakiją, 2018 m. – Vengriją, 2019 m. – Nyderlandus, 2022 m. – Rumuniją, o 2023 m. – Čekiją.

Šis rezultatas – ypač reikšmingas turint omenyje geopolitinius iššūkius, su kuriais Lietuva susidūrė po 2014 ir 2022 metų Rusijos invazijų į Ukrainą. Vietoje buvusio tilto tarp Rytų ir Vakarų, Lietuva tapo periferine Europos Sąjungos (ES) valstybe.

Nepaisant to, sektorius išliko stiprus net ir susidūręs su jam nepalankia ES Mobilumo paketo nuostata – nuo 2022 m. vilkikai privalėjo kas aštuonias savaites grįžti į registracijos šalį. Šį reikalavimą tik 2024 m. spalį panaikino ES Teisingumo Teismas.

Bendra Europos transporto rinka kol kas nesignalizuoja apie atsigavimą: bendras sunkiasvorių transporto priemonių nuvažiuotų kilometrų skaičius Vokietijoje vis dar mažėja, o paslaugų įkainiai neauga. Tačiau kol ES rinka snaudžia, Lietuvos kelių transporto įmonės rodo lyderystę ir vis drąsiau investuoja tiek į esamo vilkikų parko atnaujinimą, tiek ir į tolesnę plėtrą, siekdamos atsiriekti vis didesnę ES rinkos dalį bei pasiruošti jau šių metų antrąjį pusmetį galimai prasidėsiančiam Vokietijos ekonomikos atsigavimui.

Lietuvoje šiemet stebimas bendras priekabų (+40 proc.) bei sunkvežimių (+128 proc.) registracijų augimas, plėtra atsispindi ir finansavimo duomenyse. Po ramesnių 2024 metų, Lietuvos transporto sektorius šiemet rodo aiškius augimo ženklus – bankai fiksuoja net 288 proc. priekabų lizingo augimą ir 221 proc. sunkvežimių lizingo augimą. Sunkiojo transporto finansavimo apimtis didina ir „Luminor“ bankas.

2024 m. Lietuvos transporto paslaugų eksportas pasiekė 10,6 mlrd. eurų (palyginimui, 2014 m. – 3,6 mlrd. eurų), o ši sritis sudarė net 18 proc. viso šalies eksporto. Tai – dar vienas įrodymas, kad mūsų šalies logistikos sektorius, nepaisant iššūkių, geba ne tik išlikti konkurencingas, bet ir užimti vis svarbesnę vietą Europos tiekimo grandinėje.

Apie „Luminor:
„Luminor“ yra pirmaujantis nepriklausomas bankas Baltijos šalyse ir trečias pagal dydį finansinių paslaugų tiekėjas regione. Mes aptarnaujame asmenų, šeimų ir verslo finansinius poreikius. „Luminor“ siekia gerinti savo klientų ir namų rinkų finansinę sveikatą bei skatinti jų augimą. Daugiau informacijos rasite čia.

Daugiau informacijos: Birutė Eimontaitė

Tvarkyk savo finansus lengvai su Luminor!