Dažniausiai užduodami klausimai
Pagal nacionalinius ir tarptautinius teisės aktus, reglamentuojančius pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, privalome įgyvendinti principą „Pažink savo klientą“. Todėl, prieš pradėdami bendradarbiauti su klientu, prašome jo užpildyti Kliento anketą, o pradėję bendradarbiauti – ją nuolat atnaujinti. Apie tai, kada reikės anketą atnaujinti, klientą informuojame pranešimu interneto banke, el. laišku ir (arba) SMS žinute.
Rinkdami aktualią informaciją apie klientą, galime lengviau identifikuoti įtartinas operacijas jo sąskaitoje bei užkirsti joms kelią ir taip apsaugoti lėšas.
Taip, anketą pildo ir nepilnamečiai asmenys. Jei asmeniui nėra 14 metų, anketą turi užpildyti ir pasirašyti vienas iš tėvų, įtėvių arba globėjų. Jei 14–18 metų asmuo, turintis vieno iš tėvų ar kitų įstatyminių atstovų sutikimą savarankiškai ir savo nuožiūra disponuoti sąskaitos (-ų) lėšomis, fizinio asmens anketą užpildyti ir pasirašyti turi jis pats.
Atnaujinti duomenis galite:
1. Interneto banke
- Fizinio asmens duomenis atnaujinkite interneto banke: Nustatymai → Kliento anketa.
- Įmonės duomenis atnaujinkite interneto banke: Paraiškos → Nauja paraiška → Kitos paslaugos → Juridinio asmens anketa.
2. Atsiuntę užpildytą anketą registruotu arba elektroniniu paštu
Pirmiausia, atsisiųskite anketą:
Užpildytą anketą pasirašykite ir atsiųskite registruotu paštu adresu Luminor Bank AS Lietuvos skyrius, Konstitucijos pr. 21A, 03601, Vilnius, Lietuva arba el. paštu klientoanketa@luminor.lt. Jei anketą pasirašysite ranka, nuskenuokite arba patvirtinkite e. parašu.
Atkreipiame dėmesį, kad užpildyti ir pasirašyti įmonės anketą gali tik įmonės vadovas.
3. Paskambinę mums
Jei esate fizinis asmuo, duomenis galite atnaujinti paskambinę mums bendruoju tel. +370 5 239 3044 (nuo 8 iki 18 val.). Jei esate Privačiosios bankininkystės klientas, duomenis galite atnaujinti paskambinę savo privačiam bankininkui.
Įgaliotas atstovas gali užpildyti Kliento anketą, jeigu banko darbuotojui pateikia tinkamos formos ir turinio atstovavimo dokumentą (pvz. notaro patvirtintą įgaliojimą). Užsienio valstybėse išduoti atstovavimo dokumentai turi būti legalizuoti arba patvirtinti dokumentų tvirtinimo pažyma (apostile), išskyrus užsienio valstybes, kuriose išduoti oficialūs dokumentai, atsižvelgiant į Lietuvos su užsienio valstybėmis sudarytas galiojančias tarptautines sutartis, neprivalo būti legalizuojami ar tvirtinami dokumentų tvirtinimo pažyma (apostile). Užsienio valstybių, su kuriomis Lietuva yra sudariusi minėtas tarptautines sutartis, sąrašą galima rasti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos interneto svetainės keliauk.urm.lt skiltyje „Gyvenantiems užsienyje“.
Teisės aktai, įtvirtindami griežtus kliento pažinimo reikalavimus, numato ir veiksmus, kuriuos bankas gali taikyti, jeigu klientas vengia arba atsisako banko prašymu ir nustatytais terminais pateikti Kliento anketą. Laiku ir tinkamai atnaujinus duomenis, jokie ribojimai netaikomi.
Informaciją apie politiškai pažeidžiamus (paveikiamus) asmenis renkame įgyvendindami Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymą. Politiškai pažeidžiamu (paveikiamu) asmeniu yra laikomas fizinis asmuo, kuriam šiuo metu yra arba ne anksčiau nei prieš 12 mėnesių buvo patikėtos svarbios viešosios pareigos bet kurioje valstybėje ir (arba) tarptautinėje ar užsienio valstybės institucijoje. Jo artimieji šeimos nariai (sutuoktinis, asmuo, su kuriuo registruota partnerystė (toliau – sugyventinis), tėvai, broliai, seserys, vaikai, vaikų sutuoktiniai, vaikų sugyventiniai) ar jo artimi pagalbininkai (fizinis asmuo, kuris su svarbias viešąsias pareigas einančiu ar ėjusiu asmeniu yra to paties juridinio asmens ar juridinio asmens statuso neturinčios organizacijos dalyvis arba palaiko kitus dalykinius santykius; fizinis asmuo, kuris yra vienintelis juridinio asmens ar juridinio asmens statuso neturinčios organizacijos, įsteigtos ar veikiančios de facto siekiant turtinės ar kitokios asmeninės naudos svarbias viešąsias pareigas einančiam ar ėjusiam asmeniui, naudos gavėjas). Spręsdami, ar giminaitis yra politiškai pažeidžiamas (paveikiamas) asmuo, vadovaujamės pirmiau pateikta ir teisės aktuose įtvirtinta artimojo šeimos nario sąvoka, nes tik šie artimieji šeimos nariai yra laikomi politiškai pažeidžiamais (paveikiamais) asmenimis.
Informaciją apie politiškai pažeidžiamus (paveikiamus) asmenis renkame, nes to reikalauja Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymas.
Svarbios viešosios pareigos:
- Valstybės vadovas, vyriausybės vadovas, ministras, viceministras arba ministro pavaduotojas, valstybės sekretorius, parlamento, vyriausybės arba ministerijos kancleris;
- Parlamento narys;
- Aukščiausiojo Teismo, Konstitucinio Teismo ar kitų aukščiausiųjų teisminių institucijų, kurių sprendimai negali būti skundžiami, narys;
- Savivaldybės meras, savivaldybės administracijos direktorius;
- Aukščiausiosios valstybių audito ir kontrolės institucijos valdymo organo narys ar centrinio banko valdybos pirmininkas, jo pavaduotojas ar valdybos narys;
- Ambasadorius, laikinasis reikalų patikėtinis, Lietuvos kariuomenės vadas, kariuomenės pajėgų ir junginių vadai, Gynybos štabo viršininkas ar užsienio valstybių aukšto rango ginkluotųjų pajėgų karininkas;
- Valstybės įmonės, akcinės bendrovės, uždarosios akcinės bendrovės, kurių akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau nei ½ visų balsų šių bendrovių visuotiniame akcininkų susirinkime, priklauso valstybei nuosavybės teise, valdymo ar priežiūros organo narys;
- Savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės, uždarosios akcinės bendrovės, kurių akcijos ar dalis akcijų, suteikiančių daugiau kaip ½ visų balsų šių bendrovių visuotiniame akcininkų susirinkime, priklauso savivaldybei nuosavybės teise ir kurios laikomos didelėmis įmonėmis pagal Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymą, valdymo ar priežiūros organo narys;
- Tarptautinės tarpvyriausybinės organizacijos vadovas, jo pavaduotojas, valdymo ar priežiūros organo narys;
- Politinės partijos vadovas, jo pavaduotojas, valdymo organo narys.
Atkreipiame dėmesį, kad jei jūs esate politiškai pažeidžiamo (paveikiamo) asmens šeimos narys ar artimas pagalbininkas, turite pateikti informaciją ir apie jį.
Politiškai pažeidžiamo (paveikiamo) asmens statusas arba ryšys su tokiu asmeniu nereiškia, kad banko sąskaita nebus atidaryta arba bus apribotas disponavimas banko paslaugomis. Tai reiškia, kad privalėsime atlikti įstatymo nustatytas papildomas procedūras.
Kliento anketa yra pirmasis žingsnis siekiant geriau pažinti klientus ir gauti informaciją, kurios reikalauja teisės aktai. Priežiūros institucijos ir įstatymai mus įpareigoja žinoti, kam teikiame paslaugas.
Duomenys apie gautas pajamas padeda geriau suprasti klientų lėšų kilmę ir ar atliekamų finansinės operacijos atitinka jų gaunamas pajamas. Taip galime geriau pažinti savo klientus ir lengviau užtikrinti jų lėšų saugumą.
Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymas mus įpareigoja surinkti informaciją apie dalykinių santykių su klientu pobūdį, tikslą ir jo lėšų kilmę. Darbovietė ir pareigų pobūdis yra šios informacijos neatsiejama dalis.
EVRK (pranc. NACE) – ekonominės veiklos rūšių klasifikatorius.
Ekonominės veiklos rūšių kodai yra sudaryti iš šešių ženklų. Pirmieji 4 ženklai (ekonominės veiklos rūšių klasifikavimo skyriai, grupės ir klasės) yra bendri visoms Europos šalims, kiti ženklai (poklasiai) yra nacionaliniai.
EVRK leidžia suskirstyti į kategorijas pagal veiklos rūšis visus šalies ūkio subjektus, tai svarbu tvarkant ekonominę statistiką, registruojant įmones ir reguliuojant jų veiklą, išduodant veiklos licencijas, nustatant darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimus. Daugiau informacijos apie EVRK kodus galite rasti čia, o pasitikrinti įmonės EVRK kodą / veiklą galite čia.
Šios informacijos prašome norėdami suprasti kliento veiklą, piniginių operacijų pobūdį ir prognozuoti galimą finansinę elgseną ateityje. Šie duomenys leidžia suprasti, kokios finansinės operacijos yra būdingos klientui, o kurios gali būti identifikuotos kaip neįprastos. Taip mes galime užkirsti kelią galimiems finansiniams nusikaltimams ir apsaugoti kliento lėšas. Jei nutiktų taip, kad planuota apyvarta smarkiai skirsis nuo faktinės, galime užduoti papildomus klausimus ir paprašyti atnaujinti Kliento anketos duomenis. Norime pabrėžti, kad šios informacijos rinkimas nesusijęs su jums nustatytais operacijų limitais.
Remiantis Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9 straipsnio 18 punktu, bankui yra draudžiama vykdyti sandorius, užmegzti ar tęsti dalykinius santykius su klientu, kuris nepateikia duomenų apie lėšų (turto) kilmę, operacijų pobūdį, dalykinius santykius su sandorio šalimis, informaciją apie įmonės valdymo struktūrą ir tikruosius naudos gavėjus ar kitos aktualios informacijos, pateikia ne visus duomenis arba jie yra neteisingi. To paties įstatymo 18 punktas nurodo, kad tais atvejais, kai klientas vengia arba atsisako banko prašymu ir terminais pateikti papildomą informaciją, bankas gali atsisakyti atlikti pinigines operacijas ar sandorį, nutraukti sandorius ar dalykinius santykius.
Pagal Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymą galime teikti paslaugas tik tuo atveju, jei klientų / jų atstovų tapatybė yra tinkamai nustatyta. Tam yra būtina padaryti pateikto asmens dokumento kopiją, kurioje matoma asmens nuotrauka ir duomenys.
Prieš užmegzdami dalykinius santykius, privalome suprasti sąskaitos atidarymo tikslą, nustatyti pajamų šaltinį, planuojamų operacijų pobūdį. Tam tikrais atvejais, trūkstant informacijos, prašome pateikti darbo sutartį, sutartis su partneriais, gyvenamosios vietos (ar faktinės veiklos) adresą pagrindžiančius dokumentus.
- Tiesioginis savininkas – fizinis asmuo, kuris tiesiogiai, turėdamas didesnę kaip 25 proc. akcijų ir (arba) balsų dalį juridiniame asmenyje, jį kontroliuoja;
- Netiesioginis savininkas – fizinis asmuo, kuris kontroliuoja juridinio asmens(1) dalyvį (-ius) juridinį (-ius) asmenį (-is) 2), kuris turi didesnę kaip 25 proc. akcijų ar (ir) balsų dalį juridiniame asmenyje(1), ir tokiu būdu netiesiogiai kontroliuoja juridinį asmenį;
- Fizinis asmuo, kuris kitais būdais kontroliuoja juridinį asmenį, pavyzdžiui, turi teisę paskirti ar atšaukti juridinio asmens vadovą, priimti strateginio pobūdžio sprendimus;
- Jeigu tokių asmenų nėra, naudos gavėju laikomas fizinis asmuo, kuris kitomis teisėmis kontroliuoja juridinį asmenį, pavyzdžiui, yra jo vadovas, valdybos ar kito kolegialaus valdymo organo pirmininkas, narys ar vyresniojo vadovo pareigas einantis fizinis asmuo, ir kuris užima pakankamai aukštas pareigas priimti sprendimus juridinio asmens vardu.
Visi duomenys, kuriuos jūs mums pateikiate, yra griežtai saugomi pagal konfidencialumo taisykles.
Klientų duomenis mes atskleidžiame trečiosioms šalims tik gavę raštišką kliento sutikimą arba kai duomenis atskleisti reikalauja kompetentingos institucijos (teisėsaugos, mokesčių administravimo, teismo ir kt.), kurios turi teisę gauti informaciją iš banko ir tokia teisės yra numatyta teisės aktuose.
Taip, visa informacija, kurią klientai pateikia „Luminor”, yra konfidenciali ir kruopščiai saugoma, kaip numatyta Lietuvos Respublikos įstatymų – Bankų įstatymo ir Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo. Lietuvos Respublikos bankų įstatymas apibrėžia, kokiais atvejais, kokiu pagrindu, kokia apimtimi banko paslaptį sudaranti informacija gali būti atskleista trečiosioms šalims, pavyzdžiui, institucijoms, atliekančioms ikiteisminio tyrimo, kriminalinės žvalgybos, mokesčių administravimo, Indėlių draudimo fondo ir Įsipareigojimų investuotojams draudimo fondo administravimo, asmens duomenų tvarkymo priežiūros, finansų rinkos priežiūros, vartotojų ir finansų rinkos dalyvių ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka pagal Lietuvos Respublikos bankų įstatymą, pinigų plovimo ir (arba) teroristų finansavimo prevencijos funkcijas, notarams ir antstoliams, jeigu jos reikia įstatymų nustatytoms notarų ir antstolių funkcijoms atlikti. Banko ir kliento santykius dėl banko paslapties taip pat reglamentuoja „Luminor” banko Bendrosios taisyklės.
Prašymas pateikti papildomą informaciją ar dokumentus nėra laikomas reglamento pažeidimu, taip įgyvendinant principą „Pažink savo klientą“ ir kitus teisės aktų reikalavimus. Informacijos apie tikruosius naudos gavėjus prašome, norėdami suprasti kliento valdymo struktūrą ir tinkamai nustatyti įmonę valdančius fizinius asmenis.
Teisės aktai įpareigoja mus gauti Kliento anketoje nurodytą informaciją tiesiogiai iš klientų. Minėtų institucijų turima informacija gali būti naudojama tik kaip papildomas duomenų šaltinis tikrinant jūsų pateiktą informaciją.